HTML

hrsz7035

Friss topikok

  • ténsasszony: Szép-szép:-) Hamarosan ellenőrzés:-)) (2012.03.02. 14:40) Első munkásnap
  • gasztroparaszt: Ilyened is van? Lesznek itt még meglepetések :) (2012.02.28. 18:50) Ébredezik a kert

Címkék

Metszés

2012.04.03. 12:33 peer_gynt

Túl vagyok életem első metszésein. Két borvidéken szőlőt, és egy helyen őszibarackot tanultam metszeni. Az elmélet legegyszerűbb alapjait meghallgattam, és pár tőke szőlő, és néhány őszibarack fa metszésével a gyakorlati tanulás is elkezdődött. Sajnos idő hiányában ennyi tudással neki is kellett lássak a saját terület rendbetételének. Szerencsére egyik "oktatóm" a közelben gazdálkodik, és eljött segíteni.

Amiket megtudtam, a következők: gyümölcsfáknál az úgynevezett vízhajtások lemetszése a fontos, ezek a - képen is jól látható módon a - nyíl egyenesen felfelé törő ágak (segítőm szerény ember, kérte ne legyen felismerhető a képen :) ). Ezeken az ágakon biztos, hogy nem lenne termés, viszont sok energiát fordítana a fa a növesztésükre, ami a gyümölcsnevelésből vonódna el. Talán ide kapcsolódóan még két csoportba oszthatók a fák. Van az őszibarack, amelynél egyetlen felfelé növő ágat sem hagyunk, koronáját oly módon alakítjuk metszéskor, hogy egy kvázi tölcsért formázva 4 oldalirányú ága legyen, és így kinyitjuk a lombot, a fa középen is sok meleget tud felvenni. A másik csoport tartoznak pl.: az alma, a körte és a szilva is, melyeknél egy felfelé törő ágat, az úgynevezett "sudárt" meghagyjuk, de az összes többit itt is lecsípjük.

Szerintem az őszibarackot nehéz megtanulni metszeni. Persze nézőpont kérdése ez is, hisz ha beállítanának egy 500 fás táblába, valószínűleg igen gyakorlott emberként keverednék ki belőle a végén. :) De így 20 fa megmetszése után, ahol végig ott volt egy hozzáértő is, hiába igyekeztem, nem érzem mélynek a megszerzett tudást. Az őszibarackot pedig a tetejébe minden évben metszeni kell szemben a kajszival. Nos ilyen előélettel vágtam bele 2-3 éve metszetlen fák megigazításába. Hogy milyen eredménnyel, az majd ősszel kiderül, ha a természet is úgy akarja. :)

A második képnek olyat próbáltam választani, amin jól látszik, mit is jelent ez a lombnyitásos metszés. A középső, de a bal oldali ágnál is jól megfigyelhető, hogy a felfelé növő ág el lett távolítva, míg az oldal irányba növők meg lettek hagyva. Gyönyörű :)

Egyébként elképesztő, hogy akár egy fél nap alatt micsoda fejlődés megy végbe a fákon. Reggel kimentem, még szinte kopasz, épp mutatkozik rajta 1-2 rügykezdemény, délutánra már rügyben az egész fa, egy nappal később pedig már ki is pattannak ezek a rügyek. Vagy a meggyről nem is beszélve, hogy 2 nap alatt virágba borult az egész fa. Persze az is egy érdekes kérdés, hogy hová rohan a természet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Megmetszettem a szőlőt is, ami sajnos lényegében azt jelentette, hogy kivágtam mindent. Talán a 10%-a ha él az összesnek, de azért bízok benne, hogy annyit ad majd, amit eleszegetünk a szomszéddal pálinkázás közben... természetesen a kapálás után :)

A telepítéssel valószínűleg kivárok egy évet.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hrsz7035.blog.hu/api/trackback/id/tr194360967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása